Smälter i värmen!

2009-11-20 @ 13:02:14
ojoj nu är de extremt varmt här!!

Våra reseplaner:)

2009-11-20 @ 12:56:04

Vi har nu lagt upp ett schema på våra reseplaner nerför kusten som börjar den 23!:D

(Se bilden) Det är i stora drag så vissa delar kan ändras.

Cairns den 23 ska vi sova en natt och gå på bio är det tänkt, vi vill ju inte missa "New Moon"!

Mission beach 24-26, någon av dom dagarna blir det skydive!

Arlie beach & Whitsundays 27-30, där är det segling och fantastiska stränder.

Harvey & Friser Island 1-3, måste ju se de när man är i Australien

Noosa 4-11, Träffar bekanta

Brisbane 12-15, Frisörbesök!!!:D <3

Gold Coast & Surfers Paradise 16-20, Surfa! namnet säger allt ;D

Nimbin 21-22, Hippie staden, kan ju vara kul att kolla! kaka någon?höhö

Byron Bay 23-26, Julafton firas där på stranden

SYDNEY 27-4, Nyår firas! the place to be;D

Efter blir de till att leta jobb igen

Pizza på stranden!!

2009-11-18 @ 12:29:11

Idag bestämde vi oss för att köpa en pizza och traska ner till stranden och äta den där. De var så fint, solen började gå ner och några hurtbullar var ute på kvällspromenad på stranden också. Vi köpte med en äppel juice och tog med ett lakan att sitta på. Seglade förbi en gammal segelbåt, lite piratliknande:P Aja en mycket lyckad middag:)

Franzis sista dag

2009-11-16 @ 10:56:20

Igår var det Franzis sista dag här i Port Douglas. Så för att göra den lite speciell för henne så hyrde vi en båt och åkte på krokodil safari! Det var vi, Franzi och Gav, en kille från hennes jobb. Vi var ute i ungefär en och en halv timme och letade efter krokodiler. Tyvärr så såg vi inga. Han somhyrde ut båten sa att det kunde bero på att det är så varmt så då vill krokodilerna stanna kvar i vattnet. Men vi roade oss på annat sett. Körde runt i cirklar och guppade på våra egna vågor, skrämde bort fisken från de som fiskade och körde med fötterna :P

På kvällen så hade vi köpt med oss lite kyckling och strips och så grillade vi på stranden. Det var riktigt mysigt! Dock lite småkyligt eftersom det blåste från havet, men det var det värt. Sedan så gick vi och tog oss en drink innan vi gick hem för kvällen.

Rundtur i Port Douglas

2009-11-16 @ 10:36:45

Vi var ju runt på en liten rundtur i Port Douglas också! Det är verkligen jätte fint här! Vi var och tittade på den lilla kyrkan här i staden. Den var jätte fin. Och framme vid altaret så var det ett fönster ut över havet och stranden. Det är verkligen ett ställe man vill gifta sig på, synd bara att det är 5 års väntetid...

Sedan gick vi och tog lite fina bilder vid några palmer och havet. Dock var den asiatiska fotografen inte allt för duktig. Först försökte han ta ett kort med kameran avstängd, men han försökte ju iallafall (Y)

Sedan tog vi oss upp till the lookout. Det var väldigt brant att gå upp dit, men det var det värt. Det var jättefint, och man såg ut över hela staden och stranden. Det såg ut som ett vykort! Verkligen jätefint!

Inuti kyrkan

Cykel tur

2009-11-12 @ 11:51:32

Hallå där!

Det var ett tag sedan, men det händer inte så mycket just nu. Vi jobbar och står i. Men för några dagar sedan så var vi faktiskt ut på en liten cykeltur. Eftersom vi bor på Parrotfish så fick vi hyra varsin cykel gratis i en timme. Så vi fick varsin hjälm och varsin cykel, och sedan trampade vi iväg. I 20 meter innan det började spöregna! Så vi fick stå under tak i ungefär en kvart innan vi kunde cykla vidare. Men efter det så sken solen och det blev asvarmt!

Efter cykelturen så gick vi och handlade. Så till middag blev det strips och marinerat känguru kött! Det var faktiskt riktigt gott! Det hade man inte trott om känguru kött. Vi har blivit riktigt duktig i köket vi! Så när vi kommer hem kan vi bjuda alla på känguru.

Farsdag!<3

2009-11-08 @ 12:02:54

Till Pappa & Pappa

Ända sen jag var liten
Har du funnits där för mig
Blåst om jag ramlat
Lyft upp mig så jag kan krama dig

Det känns tryggt att veta
Att du alltid är där
Det spelar ingen roll
Vad jag gjort eller var jag är

Du ställer alltid upp
I både ur och skur
Bryr dig om
Men nu är det vår tur

Nu är det din dag
Så lyssna på mig
Pappa, jag vill tala om

Hur mycket jag älskar dig!

Glass!!!

2009-11-06 @ 13:13:09

Igår var vi Coles qick sale. Det är typ någon slags slutrea som de har. Coles är en mataffär by the way, ungefär som City Gross (Y). Iallafall så var vi och Franzi där och handlade lite glass och annat smått och gott. Dock så ville Jennifer och Franzi ha strössel på sin glass och köpte en förpacking. När vi kom tillbaka igen och satt oss på Franzis rum med varsin skål med glass och öppnade förpackingen med strössel så insåg vi att det inte var strössel. Det var glasstrutar! Man vart ju aningen besviken när man hade sett fram emot strössel! Men det gick bra ändå,det var bara till att smula ner struten i glassen och skiva i en banan som Anna lyckligtvis ville ha till glassen. Förutom strut insidenten så var det väldigt trevligt!

Segling

2009-11-06 @ 12:41:16

I onsdags så gick vi till The Yacht Club och skrev upp oss på en lista att vi ville följa med ut och segla. Efter ett litet tag kom han som ägde segelbåten och frågade om vi ville följa med ut på en tur. Vi sa såklart ja. Så vi åkte ut på en båttur i ca. en timme. Det var vi två, de tre amerikanerna från Halloween (Joel, Shawn och Chris), två irländare och en äldre gubbe. Det var as mysigt och trevligt! Vi fick till och med styra båten. Doug, som ägde båten, sa också att vi kunde bli sailors. Så duktig var vi på att köra båten. (Y)

Efter båtturen så skulle vi gå hem och äta middag, men det slutade med att amerikanerna bjöd oss på middag! Vi försökte säga att vi kunde betala själv, men amerikaner som de är så ville de bjuda. Så vi blev bjudna på varsin fläskfilé med ris och sallad. Asgott! Amerikaner är verkligen generösa!

Efter det så gick vi och tog några drinkar medan vi väntade på att Franzi skulle sluta jobba. Självklart bjöd de oss på drinkarna också. När Franzi kom så bestämde vi oss för att gå hem till amerikanernas hotell. De bodde aslyxigt! De hade tre sovrum, ett stort kök/vardagsrum, en tvättstuga och två stora badrum, ett med en bubbelpool i. Så vi bestämde oss helt enkelt för att bada i bubblepoolen. Det var så jääkla skönt! Vi kunde ha somnat där i. Sedan så "tittade" vi på en film (de hade även en stor platt Tv). Dock var vi väldigt trött eftersom klockan var nästan halv fyra på natten/morgonen, så vi gick hem direkt efter filmen.

Halloween

2009-11-03 @ 10:13:11

Vi firade Halloween utan utklädnad. Tråkigt kanske, men det var inte som att de backpackers som hade klätt ut sig gjorde ett bättre jobb. Det mäktes verkligen att det var fattiga backpackers. De hade typ bara tagit vad de kunde hitta på rummet. En tjej hade klätt ut sig i två handdukar, en runt kroppen och en på huvudet.

Iallafall så började vi nere på baren på vårat hostel, medans vi väntade på Franzie som jobbade tills ungefär elva. Sedan gick vi till en bar där vi skulle träffa hennes arbetskamrater. Där träffadevi också några amerikaner som bjöd oss på Sunraise. De var även soldater i den amerikanska armén som var här på semester i två veckor. De hade precis kommit från Afghanistan :O Men de var jätte trevliga och inte alls som man hade föreställt sig att soldater skulle vara.

Sedan skulle vi iallafall gå vidare till ännu en bar, men när vi kom dit så hade de stängt insläppet redan kl. ett! :O Men vakten släppte in fyra stycken före oss. Sedan sa han att det var emot Port Douglas lag att släppa in folk efter ett. Men hade han inte nyss brytit mot den lagen? Iallafall kl. var nästan två så vi bestämde oss för att gå hem. Vi jobbade även dagen efter.

Men det var roligt ända fram tills den där korkade vakten kom!

Cape Tribulation, historien

2009-11-03 @ 09:58:18

Idag var vi på en dagstur upp till Cape Tribulation. Dagen började med en båttur på Daintree River. Vi höll utkik efter krokodiler, men vi såg inga :( Men det var roligt ändå! Sedan körde vi vidare upp till regnskogen Daintree Forest, som är världens äldsta regnskog ca. 40 miljoner år äldre än Amazonas! Efter en liten vandring där så åkte vi vidare upp till Cape Tribulation, där fick vi äta lunch och gå till stranden där. Det är tydligen det enda stället i hela världen där två world heritage möts. Alltså regnskogen och barriär revet.

Sedan åkte vi till Alexandra Lookout. Därifrån kunde man se ut till en ö, och det var precis utanför den som Steve Irwin dog av den där rockan :O

Efter det åkte vi till det sista stoppet, Mossman Gorge. Det är en känd flod/sjö. Det var jättefint där. Man fick simma där också om man ville, men vattnet var så kallt så vi backade ur :P

På vägen tillbaka stannade vi också och fick plocka mangos som ramlat ner från träden. Hehe, vi fyllde våra väskor med mangosar :P

Det var riktigt trevligt och man fick veta så mycket om allt, guiden var väldigt kunnig!

Cape Tribulation bilder

2009-11-02 @ 12:10:50

på krokodilsafarin

Stranden vid Cape Tribulation, enda stället där två world heritage möts. Regnskog och barriärrevet alldeles intill varandra.